top of page

Rozmowa z Olgą Jerzełkowską – Edukatorką prowadzącą warsztaty w Centrum ElektroEkologii.



Pytanie 1: Czego dotyczą warsztaty organizowane w Centrum Elektroekologii i w jaki sposób są dostosowane do różnych grup wiekowych oraz klas ze szkół specjalnych?


Olga Jerzełkowska: Tematyka warsztatów jest bardzo szeroka – w ogólnym ujęciu można powiedzieć, że podczas wszystkich zajęć przybliżamy temat elektrośmieci oraz metod postępowania z nimi. Zwracamy szczególną uwagę na zaangażowanie dzieci i młodzieży, zapraszamy ich do udziału w quizach oraz współpracy w grupach.Uczniów i uczennice najstarszych klas szkół podstawowych zachęcamy do zastanowienia się nad zjawiskiem „gadżeciarstwa”. Zajmujemy się również tematyką nowoczesnych technologii – zaglądamy do wnętrz smart domów, wspólnie projektujemy inteligentne pokoje oraz ekologiczne miasta przyszłości.Prowadzimy także warsztaty online, w trakcie których z młodszymi uczestnikami i uczestniczkami tworzymy prototypy smartfonów, a z młodzieżą ze szkół ponadpodstawowych projektujemy kampanie społeczne, które mają na celu zwiększenie świadomości na temat recyklingu elektrośmieci. Przyglądamy się również wnętrzu smartfonów i poznajemy świat metali ziem rzadkich.W bieżącym roku szkolnym realizujemy także nowy scenariusz warsztatów, skierowany do uczniów i uczennic ze szkół specjalnych, uwzględniający ich potrzeby i doświadczenia. W ramach tych zajęć gramy w Memory związane ze sprzętem elektrycznym i elektronicznym, oraz tworzymy plakaty.


Pytanie 2: Jakie fakty na temat elektrośmieci najbardziej zaskakują uczniów i uczennice?


Olga Jerzełkowska: Zdecydowanie największe wrażenie na uczniach i uczennicach robi ilość "wytwarzanych" elektrośmieci! Szczególnie młodsze osoby są zdumione informacją, że każdego roku powstaje ich więcej niż ważą wszyscy mieszkańcy Europy razem wzięci. Duże zainteresowanie budzi także proces recyklingu. Uczniowie i uczennice są zaskoczeni, że ze szklanych- drzwiczek starej pralki można stworzyć żaroodporne naczynie, a z ich starego smartfona odzyskać cenne metale wykorzystywane m.in. do produkcji medali olimpijskich, plomb dentystycznych czy instrumentów muzycznych.


Pytanie 3: Jakieumiejętności lub pomysłymłodzież zabiera ze sobą po warsztatach, które mogą wykorzystać w codziennym życiu, by bardziej dbać o środowisko i upowszechniać recykling elektrośmieci?


Olga Jerzełkowska: Po warsztatach w Centrum ElektroEkologii dzieci i młodzież zdobywają wiedzę na temat elektrośmieci: wiedzą, czym są, gdzie można oddać zepsute urządzenia oraz, co najważniejsze, dlaczego warto to robić. Uczą się współpracy, krytycznego myślenia, weryfikowania informacji oraz szukania wiarygodnych źródeł. Wyposażamy ich w kompetencje, które mogą rozwijać również poza salą warsztatową. Wierzymy, że udaje nam się zaszczepić w nich ciekawość świata i motywację do podejmowania wyzwań nie tylko w obszarze ochrony środowiska, ale również odpowiedzialności społecznej.Pytanie 4: Czy w ciągu ostatnich kilku lat dostrzegasz realne zmiany w świadomości młodzieży na temat elektrośmieci oraz w ich codziennych nawykach, które mogą mieć długofalowy wpływ na kolejne pokoleniaDostrzegam pozytywne zmiany w świadomości ekologicznej dzieci i młodzieży, w tym również tej związanej z elektrośmieciami. Inicjatywy takie jak warsztaty w Centrum Elektroekologii, Elektroekologiczny Hackathon czy wydarzenia z okazji Międzynarodowego Dnia Bez Elektrośmieci edukują młodych ludzi na temat długiego cyklu życia sprzętów elektrycznych i elektronicznych, z których korzystają na co dzień. Dzisiejszemu pokoleniu dzieci i młodzieży bliski jest temat ekologii, są bardziej świadomi niż ich rodzice. Młodzi ludzie podchodzą krytycznie do zakupu nowych rzeczy.


Pytanie 5: Jakie, według Ciebie, są największe wyzwania stojące przed edukacją ekologiczną w nadchodzących latach?


Olga Jerzełkowska: Uważam, że jednym z głównych wyzwań jest traktowanie edukacji ekologicznej z równą powagą, co inne zagadnienia poruszane w szkołach. Edukacja ekologiczna jest tematem, który szybko się zmienia, nieustannie pojawiają się nowe wyzwania, ale też, na szczęście, nowe rozwiązania. Ważne jest, aby być na bieżąco z tymi zmianami. Obserwuję ten proces w Centrum ElektroEkologii, gdzie dane dotyczące elektrośmieci nieustannie się zmieniają, a nowe tematy wymagają naszej uwagi. Dobrym przykładem jest sztuczna inteligencja, o której jeszcze niedawno nikt nie myślał w kontekście ekologii. Warto zastanowić się, ile wody i energii potrzebuje ona, aby wspierać nas w codziennym życiu. Myślę, że to właśnie temat sztucznej inteligencji będzie wkrótce dominował w zajęciach Centrum ElektroEkologii, młodzież już teraz regularnie porusza ten problem!

 

 
 
 

Comentarios


Cambridge Innovation Center, piętro I

ul. Chmielna 73, 00-801 Warszawa

  • Facebook - Biały Krąg
  • Instagram - Biały Krąg

2024 © Centrum ElektroEkologii. Copyright All Rights Reserved.

bottom of page